KÖNYVAJÁNLÓ
Justine Picardie: Miss Dior
Ez a könyv számomra a nagybetűs
„Hűha!” kategóriába esik. Amikor egy mű sokkal többről szól, mint amit a címe
és a fülszövege sugall. Talán még egyetlen könyvajánlónál sem aposztrofáltam
úgy az adott kötetet, mint művet, de ezúttal az érdem kijár. Több szempontból
is más, de pontosabb lenne úgy fogalmazni, hogy alaposabb megvilágításba
helyezi azokat az embereket és kort, amelyről szól.
Amikor jó néhány nappal ezelőtt
feltettem a kérdést több helyen, hogy mi lenne a reakció, netán hozzászólás
arra a hívószóra, hogy Dior, (nem is annyira) meglepő eredményt kaptam.
Csendet. Hallgatást. Érdektelenséget. Kettő, azaz kettő darab megnyilvánulásnak
nevezhető valami érkezett, egy kacagó emoji (ennek később utána jártam, és
világossá vált a miértje, és egy ostoba megszólalás, amelyet gazdája talán
inkább meg sem tett volna). Hozzáteszem, valószínűleg én sem voltam teljesen
világos, de mentségemre szolgáljon, nekem is az volt a kiindulópontom, ami
másoknak. A Dior névhez fűződő divatmárka, világhírnév, és egy előző
olvasmányomból már némiképp megismert meleg divattervező alakja. Azt hittem,
mások többet tudnak róla, azt hittem, ha felteszem a kérdést egy olvasói
csoportban, némiképp használható hozzászólásokat kapok. Nem így lett. De akkor
most hadd legyek átmenetileg én ennek a témának a szócsöve.
„Felütős” téma – ez volt a jelző.
És drága régi jó osztálytársnőm talán nem is tudja, mennyire igazat szólt. Csak
talán nem teljesen abban az értelemben, ahogy azt eredetileg gondolta. Neki is
ajánlom ezt a könyvet!
Nagyon össze kell most szednem a
gondolataimat és a benyomásaimat ahhoz, hogy megközelítőleg hűen visszaadjam a
könyv mondanivalóját. Mert bár Miss Dior a címe, de csak részben szól a
divattervező Christian legfiatalabb húgáról, sokkal inkább egy jelenségről,
melyet ez a család, jobban mondva annak egy része jelentett abban a korban,
amelyben éltek.
Először és mindenekelőtt több
helyen is szépirodalmi leírásokat tartalmaz, gyönyörű a fogalmazásmód, amikor a
család lakhelyeit mutatja be a szerző. Érzékletes, kifinomult, tökéletesen
átadja azt a harmonikus légkört, ahová mindketten egész életükben vágytak, bár
különböző okokból. Christian Dior kettős életet élt, ő legalábbis így érezte,
és ez nagy súlyként nehezedett a vállára. Volt Christian, a vidékért rajongó,
kertészkedést, falusi életet igen kedvelő egyszerű, visszahúzódó ember, és
Dior, a zseni, aki a ruhák és divat iránti szenvedélyes szeretetével
visszahozta Franciaországot a második világháború utáni letargikus állapotából.
Két idézet a könyvből, ami igen szemléletesen mutatja meg ennek a jelenségnek
az extrémitását:
„… az újságok azonos
terjedelemben foglalkoztak azzal, hogy Dior „négy centivel megrövidítette a
szoknyáit”, és azzal, hogy a szovjetek hidrogénbombát fejlesztenek…”
„… Ugyanezen a héten Dior a Paris March címlapján szerepelt, egy
mérőszalaggal a kezében, egy igencsak rövid szoknyát viselő modell megvágott
képe mellett. A magazin belül bejelentette, hogy „Dior megkezdte a szoknyák
csatáját”, ugyanabban a számban egy másik cikk pedig beszámolt a legújabb
kelet-berlini eseményekről, ahol az emberek az élelmiszerhiány és a növekvő
árak miatt tiltakoztak…”
Egy szó, mint száz megvoltak a
háború utórengései, és ezek közé tartozott az is, hogy az emberek felálljanak
zombiállapotukból, és újraépítsék szétrombolt életüket. A francia mentalitásra
különösen igaz volt ez, hiszen itt már a megszállás alatt is jelentős és
kiterjedt ellenállási mozgalom alakult ki. Itt jön a képbe a húg, Catherine,
aki ennek aktív és igen jelentős tagja volt, még ha sok helyen említést sem
tesznek róla. Ennek legfőbb oka talán a személyiségében rejlik, sosem volt
nagyhangú, magamutogató, ellenben bátor, határozott, erős jellemnek bizonyult.
Éveken át dolgozott az ellenállásnak, majd amikor letartóztatták, az igen
kemény, brutális és kegyetlen kihallgatások során sem árulta el társait,
hallgatott. Okosan, talpraesetten viselkedett, és bár a poklok poklát állta ki,
mert minden kínzást elszenvedett, amit egy nő kiállhat, továbbá kényszermunkára
vitték Ravensbrückbe a háború végén, még ott sem adta fel. A könyv leírása
szerint mindvégig a szabadság eszméje tartotta benne a lelket, rózsakertjének kék
ege lebegett szeme előtt, hogy érezhesse a napfény erejét, az illatokat, a
szabad életet.
Amikor elkezdtem olvasni a
könyvet, egy meglehetősen nehéz sorsú család képe bontakozott ki előttem. Az öt
gyerek közül több testvér küzdött mentális, pszichés problémákkal. Ezért is
érdekes, hogy Christian és Catherine olyan életpályát futott be, amilyet.
Catherine érdemrendeket és kitüntetéseket kapott a háború alatt végzett bátor
és eredményes munkájáért, és azok közé a haláltáborokból visszatért emberek
közé tartozott, akik sosem beszéltek részletesebben az őket ért szenvedésekről.
Csak ott és igen szűk keretek között nyilvánult meg, ahol ennek szükségét
látta.
Eleinte volt bennem egy olyan
érzés, hogy ez a tanulmány nem is közvetlenül a Diorokról szól, mert annyira
részletesen mutatja be a történelmi hátteret, a megszállás alatti életet, a
nácizmus könyörtelen, őrült világát, majd később a divat alakulását. Aztán
rájöttem, hogy hiteles és érhető, igazán áttekinthető képet így kaphatott róluk
az olvasó. Egy előző könyvajánlómban már kifejtettem, mennyire kerülöm a náci
korszak könyveit, mert azok túlságosan nyomasztó hatással vannak rám. Nos,
ebben a könyvben megint teljes, elementáris erejével szembejött ez a
szörnyűség, és benne azok az emberek – köztük Catherine – akik vállalták a
legkeményebb megpróbáltatásokat, így akár a halált is, és szembenéztek vele.
A Miss Dior úgy is érthető, mint
egy illat, hiszen ezt a nevet adta a divattervező annak a parfümnek, amelyet
húga után nevezett el. És ez ugyanúgy hozzátartozik az egész Dior jelenséghez,
mint a ruhák, amelyeket tervezett. Igyekeztem megérteni a vele szemben
tanúsított ellenérzést. Több okot is látni véltem erre, de számomra valójában
egyik sem elvetemültség. Dior meleg volt, ez tény. Minden bizonnyal volt egy
extravagáns személyiségvonulata is, melyet nem mellesleg ő maga is szégyellt,
talán megrészegítette a világhírnév. Emlékirataiban azonban kifejezte azt a
vágyát, hogy a végén majd visszavonulhasson a vidéki élethez, amely
több-kevesebb sikerrel meg is valósult, tekintve, hogy milyen luxusban élt
akkor is, és még hatalmas adósságokat is felhalmozott ezért.
Olyan ruhamodelleket hozott
vissza a köztudatba, amelyek nem minden nő számára arattak zajos tetszést, lásd
Coco Chanel, aki a „fűzők és az egy ruhán sokméternyi anyag” ideálja után
saját, egyszerű szabásaival szabadította fel a női testet a sanyargatásból.
Dior ruháit sok esetben csak úgy lehetett viselni, ha a modell, akire feladták,
előtte vett egy nagy levegőt, hogy ezáltal kisebb legyen a derékbősége.
Érdekes. Mégis nagyon híres lett ez a vonulat. Köszönhető ez talán annak, hogy
nagyjából ez volt a tendencia a háború előtt, mert olyan volt a szabásvonal,
hogy abban viselője – bármilyen adottságokkal rendelkezett is – csinosnak
érezhette magát. Ráadásul visszanyúlt a háború előtti ideálokhoz, amelyet egy
teljesen új iránnyal szemben mindenki jobban a magáénak érezhetett, s talán
meghittebbnek, ismerősebbnek is az ezt megelőző időszak létbizonytalansága után.
Ez tulajdonképpen hihető is.
A botrányokat azzal kavarta Dior,
amit fentebb is idéztem, hogy egy olyan korban nyújtotta tálcán a luxust, és
harcolt a csúcskategóriás anyagok birtoklásáért, és amelyben csupán megrokkant
aggastyánként botorkált a társadalom nagy része. A jegyrendszer még javában
zajlott, mindenből szükséget szenvedtek az emberek, és gyászos hangulat
uralkodott, mert nem volt olyan család, ahol ne halt volna meg valaki így vagy
úgy a háború során.
Ez a könyv mégis meggyőzött a Diorok
nagyszerűségéről, mert a maguk módján mindketten valami rendkívülit nyújtottak
a hazájuknak. Valamit, amiért érdemes volt élni és munkálkodni. Tartás,
bátorság, géniusz, kitartás és nagy-nagy szeretet. Ezek a szavak jutnak eszembe
róluk.
Most, így végezetül az jut még az
eszembe, hogy ezt a kötetet a Tesco polcán találtam. Oldalt, alig észrevehető
helyen állt, végigpásztáztam előtte az egész sort. Ez volt ott az utolsó. Addig
alig nyúltam a könyvek után. Amikor ezt megláttam, egyből felcsillant a szemem,
hogy újra olyasvalamiről olvashatok, amit jobbára homály fed a művészetben, de
legalábbis megosztó téma az emberek szerint. Örülök neki, hogy ez a könyv nem
arról az oldalról közelített, ahonnan ezt negatív tapasztalatokat sejtő
gondolataimban várhattam volna. A rengeteg fotóval és tényleírással, mégis sok
helyen olvasmányos formával engem meggyőzött arról, hogy érdemes volt
elolvasni, és másnak is szívesen ajánlom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése