Stephen King: Az írásról (Értekezés a mesterségről)
Extrém találkozás volt. Több mint megnyerő és egyszersmind a
zsáner alapján, sejtszinten taszító. Számomra. Mégis. Míg olvastam, olyan tüzek
gyúltak bennem, ami érzékelhetően taszigált előre egy elvesztettnek hitt vagy
inkább a közöny dzsungelével benőtt ösvényen.
Ahogyan azt kedves szerzőtársam megfogalmazta, ez az ember a
horrorirodalom koronázatlan királya. Rengeteg könyve jelent már meg, és nem
húszévesen futott be. Amikor a boltokban, könyvtárakban odaértem hozzá a
polcon, mindössze a léptemet lassítottam le, mert elég hamar tudtam miben
alkot, de a neve… ez a név megtorpanásra késztetett.
Egyetlen könyvét sem olvastam, mert ez a kategória finoman
szólva sem áll közel hozzám. Mindig csak hangolódtam rá, puhatolózva jártam
körbe, és aztán mégsem emeltem fel egy írását sem. Irtóztam a rettegéstől és a
hidegrázástól, amire feltétlenül számítottam a történeteinek még a címétől is.
Mostanáig.
Félreértés ne essék, nem lettem horrorimádó. Ám most már
határozottan csípem Stephen King-et.
Ami kis „unalmas, poros, aprócska, semmitmondó” kertvárosi
könyvtárunkban ismét szembejött a neve a napokban. Nem az általam már
hallomásból ismert bestsellerek egyikén akadt meg a szemem, és nem is valamely,
már a címéből is borzalmakat előrebocsátó tutivastag regényén.
Na, ez sem vékony, de el tudta érni, hogy mégis
felcsillanjon a szemem, felvonjam a szemöldököm, és úgy vegyem le a polcról,
hogy még csak ne is gondoljak rá, hogy visszateszem. 2000-ben írta, tehát nem
mai termés, de nálunk csak 2021-ben bocsátotta ki magyar fordítását az Európa
Könyvkiadó. És azt kell mondjam, miután elolvastam életem első Stephen King
könyvét, hogy „Azta!”, és „Wow!”. És ha meglátom majd valahol, meg is fogom
venni, mert ott akarom látni a polcomon.
Ez a könyv a bibliámmá vált kis túlzással élve. Előrebocsátom,
a tartalmának nem minden része hatott rám elsöprően, de az alapgondolata, és
annak körülírása ismét előhozott megannyi gondolatot, vágyat és ambíciót,
amiket a Kaleidoszkóp után félretettem.
És akkor most a könyvről konkrétan:
Most szólok, erősen fogok spoilerezni, mert a tartalom
valószínűleg nem lesz annyira érdekes az igazi, nagy King rajongóknak, akik
szeretnek borzongani vagy szórakozni a horrortörténeteken, hogy meg is akarják venni
a könyvet. Pedig őszintén ajánlom a figyelmükbe, mivel ez egy életrajzi könyv
is, és ebből a szemszögből rengeteg elképesztő részlettel bír.
Tudtátok például, hogy Stephen éveken át volt drogos és
alkoholista, és több könyvét is ilyen illuminált, belőtt állapotban írta? És
mégis milliók vették meg, és rajongtak/rajonganak érte. A fickó tud valamit…
Tudtátok, hogy mielőtt kiadónak küldi a kéziratait, van
néhány szerencsés, akik előolvassa őket, elsők közt a felesége, és ő a
legkeményebb kritikusa, de aki a legkitartóbb mellette? Rendkívüli asszony
lehet az alapján, amit emberünk mesél róla itt-ott. Íme, egy kis szösszenet:
„.. – Kit
érdekel ez? – kérdezte – A rossz álmairól akarok többet tudni, nem arról,
hogyan akart bekerülni az önkormányzatba, hogy segíthessen eltüntetni az
utcákról a hajléktalan alkoholistákat.
-
Igen, de hát írói válságban van! – feleltem. (Ha
egy írót olyasmivel kapcsolatban bírálnak, amit szeret – például valamelyik
kedvence miatt –, az első két szó, amelyet használ, csaknem mindig az igen, de.) – A válság egy éven át tart,
talán még annál is tovább. Valamit csak kell csinálnia közben, nem?
-
De, azt hiszem – válaszolta Tabby –, de azért
mégsem kéne untatnod engem, vagy igen?...”
Tudtátok, hogy a legmélyéről kezdte, és sosem adta fel, mert
tudta, hogy jót és jól ír? Minden tiszteletem neki és a családjának is, akik
hittek benne.
Tudtátok, hogy tanítja is az írást, és az egyik
legkreatívabb tanár, akihez fordulni lehet, ha azt szeretnéd tudni, van-e
esélyed a szakmában? Az eredeti foglalkozása irodalomtanár.
Tudtátok, hogy ez a könyve a súlyos, és leírása szerint
meglehetően morbid autóbalesete után született, és egész oldalakat szentel az
eset elmesélésének. Ha csak kicsit is más körülmények között történik meg, és
itt centikre gondolok, már rég nem lenne köztünk. Ehelyett „csak” apró
darabokra tört itt-ott, egy kis szilánkos törés, egy kis gerinc- és
bordaprobléma, és némi tüdőösszeesés, és máris jöhetett a számos műtét és
rehabilitáció, meg gyógytorna után a következő könyve, amiben ismét
elkápráztatja a világot az utánozhatatlan stílusával.
Nagyon jó volt olvasni, mert érdekesek voltak az életrajzi
vonulatok, és a tanulságos az írás mesterségének szánt részek is.
„….Szúrós alkoholszag
csapott meg. Az orvos egy kattanással kinyitotta a sterilizátort. Egy tűt
láttam a kezében – legalább olyan hosszúnak látszott, mint a vonalzó az iskolai
tolltartómban –, és megfeszültem. A füldoki biztatóan elmosolyodott, és
elmondta azt a hazugságot, amely miatt minden orvost azonnal le kéne csukni (és
a büntetését megduplázni, ha gyereknek mondja): - Nyugi, Stevie, nem fog fájni.
– Hittem neki….”
„… Ha az „olvass sokat, írj sokat” a fő parancsolat – és
biztosítom önöket róla, hogy ez a helyzet –, akkor mi az az írásmennyiség, ami
soknak számít? Ez természetesen írónként változik. Ebben a témában a kedvenc
történetem – valószínűleg több benne a mítosz, mint a valóság – James Joyce-é.
A sztori szerint egy napon látogatóba érkezett hozzá egy barátja, és látta,
hogy a nagy ember a legnagyobb kétségbeesést kifejező mozdulattal rogy az
íróasztalra.
-
Mi a baj, James? – kérdezte – A munkával van
gondod?
Joyce beleegyezően intett, de még föl se pillantott barátjára. Hát persze
hogy a munkával; mindig azzal van a baj.
-
Hány szót írtál le ma? – aggodalmaskodott a barát.
Joyce (még mindig kétségbeesetten az asztalra dőlve):
-
Hetet.
-
Hetet? Na de, James…. Ez jó, legalábbis a te tempóddal!
-
Igen – nézett föl végre Joyce – Azt hiszem igen…
de nem tudom, milyen sorrendben követik egymást!....”
Hát ennyi. Zseniális…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése