AZ ELSŐ DAL
Serdülőlány voltam még,
amikor legelőször szembejött velem a múltból ez az alföldi fiatalember a
versein keresztül. Röstellhetném is magam, hogy ez az első alkalom nem a bennem
ébredező irodalmár vágyakozásának volt köszönhető, mellyel Petőfi művészete
felé készültem fordulni, hanem egészen egyszerűen éppen róla tanultunk az
általános iskolában. Meglehetősen
alapvető dolgok hangzottak el az életéről, emlékeim szerint alig vártam, hogy
túl legyünk a száraz tények felsorolásán, ami a születését, halálát és az azok
között eltelt huszonegynehány évet illette, amikor máris sor került János vitéz
című költeményének megismerésére. Ez olyan szempontból volt érdekes az akkori
irodalom órákon, hogy a tanári előadás után, mi kerültünk sorra, és váltóolvasás
keretében igyekeztünk hibátlanul végigkövetni a költő sorait. Ez nekem, az
örökké lámpalázas kis nebulónak folyton folyvást hatalmas izgalmat okozott.
Egyszerre szerettem volna sorra kerülni, és láthatatlanná válni társaim között.
Még ma is előfordul, hogy álmaimban feladatomként kapom a felolvasást, de nem
vagyok képes rá, mekegek-makogok minden szónál, s irtózatos gyötrelemnek érzem
a rám szakadó felelősséget, melyet pedig a valóságban sok éven át viseltem
sikerrel okleveles pedagógusként.
Az évek során Petőfi sok
alkotását megismertem, de a legszebbek mégis azok voltak számomra, melyeket
szüleim ajkáról hallottam teljes valójukban. Volt egy, de lehet, hogy több
generáció is, akiknek az ő munkássága jelentette az igazi, nagy költészetet.
Ennek oka véleményem szerint a „kötelező irodalom” fogalmában rejlett,
megismerték őt, mert meg kellett ismerniük az iskolában eltöltött időszak
alatt, s mert a magyar közoktatás teljes joggal és nagy tisztelettel vette fel
Petőfi Sándort azon alkotók közé, akikről minden embernek tudnia illik, s
lehetőség szerint már egészen fiatal korától tisztában kell lennie a költő
jelentőségével az által, hogy megtanulja annak egy-két, gyermekek által is
elsajátítható versét. A mi családunkban két szülőm közül édesapám a kevésbé
irodalmi beállítottságú fél. Ennek ellenére az ő számára is megvannak azok a
versek és történetek, melyeket nagyra tart, s melyeknek ismeretét büszkén
hangoztatja a saját környezetében és alkalomtól függően. Amikor először mentem
haza azzal, hogy megint tanulnivaló verset kaptunk, és azt is elmondtam, kit
tisztelhetünk ezúttal a szerzőben, elég hamar feltűnő érdeklődéssel jelent meg
szobám ajtajában. Ekkor derült ki, hogy Petőfi nagy tisztelője, verseinek
rajongója, és miközben mosolyogva ült le díványom szélére, már bele is kezdett
az első versszak dallamos rímeibe azzal a biztos tudattal, hogy gyermekéből
ettől a perctől kezdve váratlan irányból vált ki elképedést és lenyűgöződést.
Valóban tátott szájjal hallgattam reál beállítottságú, mindenekelőtt sportért
és az autókért rajongó édesapám előadását, és az iránta érzett tiszteletem és
szeretetem minden pillanattal új magasságokba emelkedett.
„Tenger virág nyílik
tarkán körülötte…” – kezdett bele a harmadik versszakba is, amikor szememmel
követni kezdtem tankönyvem sorait, és hol izgatottan, hol drukkolva, hol
elképedve állapítottam meg, hogy minden szó és betű a helyén van, hogy nem
téved egyetlen rímnél sem, gondolkodnia sem kell, milyen szó következik. Később
derült ki, hogy tanító nénije az első szakasz megtanulását követelte meg tőlük,
s azt úgy kellett tudniuk, mint az „egyszeregyet”, ha álmukból felébresztik
őket is. Aznap délután hármasban töltöttük az időt szobám csendjében, szüleim
kényelmesen elhelyezkedtek a fotelekben, én pedig felolvasást tartottam nekik.
Hol döcögősen, hol kisdiák módjára szinte szótagolva, hol magabiztosan, hol
csodálkozva, ha éppen a szöveg tartalmára is figyelni tudtam. Ez volt életem
első tudatos Petőfi élménye.
Ha jobban belegondolok,
merült már fel verse korábbi életem során is, hisz Anyám tyúkja című híres
sorait éppúgy szüleim ajkairól hallottam először, csak azzal kerültem jóval
később tisztába, hogy ez a szavalat is nagy költőnk egyik alkotása. S persze
ezt is meg kellett tanulnunk, de népszerűsége okán sokkal jobb szórakozás volt,
mint a többi lírai mű. Ha jobban belegondolok, tulajdonképpen még ma is
hatalmas megtiszteltetés lengi be az irodalomnak ezt az ágát, mert általa
ismerik meg az egymásután következő generációk a rímek szépségét és költészet
emelkedettségét, hisz lássuk be, már egészen kis korunktól kezdve ritmust és
dallamot tanulunk általuk. Ugyanakkor olyan emberi nagyságok lépnek
reflektorfénybe már gyermekkorunk könyveinek lapjairól is, akiket rég
elfeledett volna az utókor, ha nem alkotnak ilyen csodákat. Tény és való, más
volt még akár húsz, vagy csupán tíz évvel ezelőtt is a megtanulandó anyag
mennyisége, így valóban fennállhatott az a lehetőség, hogy az elsajátított
memoriterekre még idős korában is képes emlékezni az idősebb generáció. A „kevesebb
több” elve nagyon is jól látszik érvényesülni, és meglátásom szerint nagyobb
értéke is van. Így lehetséges az, hogy édesapám nem gondolkodik azon, mi a
következő gondolatsor egy-egy versben, hanem szinte ütemesen mondja fel a
megtanult strófákat, és büszke rá, hogy még idős kora ellenére is hibátlanul
tudja. Ez bizony belőlem, s a fiatalabb generáció érdemesebb és értelmesebb
tagjaiból is elismerést vált ki.
Így következett el az
is, hogy csak meg kellett említenem a soron következő Petőfi művet, és címét
meghallva szüleim azonnal egyszerre csaptak bele az ebédlőasztalnál ülve az
„Egész úton hazafelé azon gondolkodám” kezdetű versbe. Akkor csak mosolyogtam,
és mivel ebben az esetben már abban fázisban tartottam, hogy magam is elkezdtem
a tanulását, mind együtt szavaltunk a levesestányérok fölött.
Sokszor eszembe jutott eddigi
életem folyamán – legalábbis ha ilyen olyan okból felmerült tanulmányaim során
–, hogy valóban Petőfi Sándornak kell lennie az egyik legnagyobb magyar
költőnek, ha az ő nevének említésére mindenkinek, akit ismerek, eszébe jut egy
verssor, mely tőle származik. Ebben a hitemben megerősített az is, amikor
egyszer – szintén még gyermekéveimben – egy esküvőre voltunk hivatalosak, s az utána
következő lakodalomban dalszövegként hallottam először a „Fa leszek, ha fának
vagy virága” című verset, majd sok évvel később kiderült, hogy az újra és újra
megzenésített alkotás Petőfi tollából származik. Így tehát lépten-nyomon
összetalálkoztam vele, hozzátartozott iskoláséveimhez, és nagy szégyennek
számított, ha március 15-én a Himnusz és a Szózat mellett, az ember megakadt a
Nemzeti dal szavalásában, s nem tudta beleéléssel és hangosan kiáltani a
versszakok végén ismétlődő lázadó, szabadságért kiáltó sorokat.
Sorolhatnám még hosszasan,
mikor és milyen alkalomból idéztük meg a költő emlékét az évek során, mert akad
példa nem kevés, amelyet a múlt ködéből felbukkanó emlékeimben őrizgetek. Kettő
azonban kiemelkedik közülük talán azért, mert személyes, bensőséges érzések
kapcsolódnak hozzájuk. Gimnáziumi éveim alatt másodszor is előkerült az
irodalom órán a János vitéz. Hazaérve újra megemlítettem az otthoniaknak, hogy
feladatul kaptuk a mű el- és felolvasását, mire édesapám a könyves szekrényhez
lépett, és keresgélni kezdett a kötetek között. Édesanyám jelentős mennyiségű
és minőségű könyvtárat gyűjtött össze hajadon korában, és ez a gyűjtemény
később még inkább gazdagodott, miután összeházasodtak. Egész torony épült már a
dohányzóasztal szélére, volt ott magyar- és külföldi szép- és szakirodalom is,
és én éppen azon kezdtem tűnődni, hogy rászánom majd magam a tüzetesebb
tanulmányozásukra, amikor egyszer csak előkerült egy szép nagy fűzöld album,
melynek fekete fejlécén hatalmas fehér betűkkel ott állt a cím is. „Petőfi
összes” – olvastam le a feliratot. Nahát! Ez eddig hogy a csudában nem került
elő? Édesapám azzal magyarázta a könyv pihentetését, hogy szerinte nem voltam
még elég érett arra, hogy egy ilyen értékes és komoly művet a kezembe adjon. Ez
akkor visszatükrözte számomra, hogy mennyire nagy becsben tartotta a költő
munkásságát, és így már nemcsak az első könyvtárban tett látogatásomon
elhangzott figyelmeztetések szellemében vigyáztam a hozzám kerülő könyvek épségére,
de édesapám fontosnak tartott véleménye és elvei alapján is, melyeket később
magam is átvettem. Emlékszem, hogy első mozdulatként végigsimítottam a borítón,
és úgy lapoztam fel a Petőfi összest, mintha legalábbis a Sínai hegyén Isten
által kőbe vésett Tízparancsolatot érinthettem volna. Rögtön megkerestem a
János vitézt, és naiv csodálattal állapítottam meg, milyen szépen ragyognak a
sorok a fehér papíron a rájuk vetülő ragyogó napsütésben. Azon a délutánon
ismét felolvasást tartottam. Előadásom belenyúlt az estébe is, s csak a
vacsoraidő beállta vetett véget neki. Sorra került sok mű, élvezettel vetettem
magam bele a János vitézen kívül, a Helység kalapácsa, Az egy estém otthon, az
Anyám tyúkja, az Apostol, Az Alföld, a Füstbe ment terv, a Szeptember végén és a
Falu végén kurta kocsma bemutatásába, és még sorolhatnám ezeken túl is hosszasan
a költő legismertebb verseit.
Meglepő módon az azóta
megboldogult irodalom tanárnőnk nem e remekművek közül keresett memoritert
számunkra. Petőfi vers volt az is, amit ő adott ki megtanulás céljából két
hetes türelmi idővel, de egy a kevésbé felkapottak közül. Mégis a legszebb volt
még végtelen tragédiájával és szomorúságot árasztó emelkedettségével együtt is.
Amikor otthon megemlítettem, csak édesanyám tartózkodott a szobában. Azok a
percek örök emlékként maradnak meg tudatom fiókjában, mert ő mondta el ezt a
költeményt, az első betűtől az utolsóig, egyetlen gondolatát meg nem hamisítva,
átszellemülten, meggyőződéssel. A Jövendölés volt ez a gyönyörű mű, melyet az ő
szájából hallani volt a legszebb, leghitelesebb. Azóta már édesanyám is
elhagyta ezt a földi világot, de ő volt írói munkásságom magvetője,
csíráztatója és leglelkesebb gondozója, aki segítette tanulmányaim
előrehaladását is. Együtt mondta velem akkor ezt a verset, míg minden sora
fejembe nem költözött, s talán azért ment olyan könnyedén, és szívemnek
kedvesen ez a máskor oly nehézkes és körülményes folyamat, mert a rímekkel
együtt átadta lelkesedését, rajongását, és legmélyebb tiszteletét is az
irodalom iránt. Emlékezetes marad ez a vers azért is, mert soha máskor kezet
azért nem nyújtottam magasba, hogy felmondhassak az iskolában egy memoritert.
Édesanyám azonban úgy dicsért, annyira biztatott ékesszóló előadásomért, hogy
bátorságot merítve, ezzel a verssel bizony megpróbálkoztam a jó jegy elérése
érdekében. Meglepődött tanárom is, nem számított rá, hogy ezúttal én is
megmutatkozom majd a jelentkezők között. Annyira elcsodálkozott, és talán meg
is örült, hogy szemöldökét a magasba szöktetve hitetlenkedő hangsúlyba bújtatta
a nevem. Ez nem sokat segített abban, hogy az önbizalmam jó vágányról induljon.
A kocka azonban már el volt vetve, nem hátrálhattam meg. Borzasztóan lámpalázas
voltam, ami szembeszökött hangom remegésén és szám kiszáradásának jól hallható
jelén is. Mégis végigmondtam becsülettel. Akkor először és utoljára. Többször
nem tettem ilyet. Legalábbis az iskolában nem. Otthon azonban sokszor
szórakoztattam szüleimet egy-egy előadással, ott ahol biztonságban éreztem
magam, ahol a lelkesedést nem fertőzte, romlasztotta meg a kamasztársaim furcsálló
tekintete, ahol olyan előadást tudtam produkálni, mint egy színész. A jutalom
érte, hogy még ma is, több évvel édesanyám távozása után hallom a hangját, ha
eszembe jut, ahogyan kedvenc verseit mondja, vagy éppen olvassa, ahogy énekel,
amilyen megbecsüléssel a könyveket a kezében tartja.
Petőfi tehát úgy
érkezett meg az életembe, mint a család egy nagyra becsült barátja, mint régi
ismerős, akit sokszor megidéztünk, és akit sosem lehet eléggé megismerni, mert
rövid élete oly bőséges áldást hozott a hazai irodalomnak, amelyet csak azok
mérhetnek fel igazán, akik olyan behatóan foglalkoznak életével és irodalmi
munkásságával, ahogyan most én is tettem. Meglepő dolgokat lehet megtudni róla,
és meglátásom szerint csekély dicsőséget nyújtunk, és ismerünk el a számára, ha
csupán a forradalom költőjeként aposztrofáljuk. Jóval több volt ő ennél, ám
lázadó, szenvedélyes természete, művészi kiteljesedése, és tehetsége mind abba
az irányba terelgették személyét, hogy elsősorban a 48-as pesti események egyik
főszereplőjeként és a segesvári csata résztvevőjeként emlegetjük. Számos más
témában is jelesen alkotott, és magam is azt szeretem benne, amit sok
szakirodalmi forrás és rajongó olvasó emleget előszeretettel hőn szeretett
családommal egyetemben: azon költők közé tartozik, akiket az utca embere is
megért, mert egyszerű nyelvhasználatában, világos kifejezésmódjában rejlik a
nagyszerűsége. Egyértelmű, amit el kíván mondani, és azt mégis ékesszólóan,
gazdag szókinccsel teszi. Magasra tett léc a nyomdokain lépni igyekvő írók és
költők modern generációi számára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése