KÖNYVAJÁNLÓ – MKMT-s könyvek
Sok olyan embert
ismerek az környezetemben, akik szeretik a számítógépes játékokat. A legtöbben
nem idősebbek nálam. A fiatalokat talán említenem sem kell, talán csak a lányom
korosztálya az, akik még inkább csak nézik a meséket, ha mobiltelefont kapnak a
kezükbe. Az idősebbek közül – gondolok itt a hetvenen felüliekre – már nem
csatangolnak sokan olyan nagy biztonsággal az online térben. Igazából csak megboldogult
édesanyámat tudom a saját környezetemből megemlíteni, aki igen jó barátságot
ápolt a Pasziánsszal és a Fekete özveggyel.
Ezért is volt meglepő,
amikor kezembe került egy befutott, hatalmas munkássággal rendelkező, az idős
korosztályhoz tartozó író könyve, aki nem más, mint Nemere István. Kalandok Elektróniában
c. kötete sajnos az utolsó volt a sorban, mielőtt tavaly távozott közülünk. 800
műve jelent meg élete során, és ez az utolsó is tartogatott még meglepő
dolgokat.
Őszintén bevallom, nem
vártam tőle ilyen tájékozottságot, bár azt is hozzá kell tennem, számomra csak
a neve volt ismert, könyveivel eddig nem igen találkoztam. Ez az utolsó kötet
azonban kíváncsivá tett a többire is. A téma nagyon is aktuális. No, nem az a
része, hogy mi volna, ha beszippantana az online játékok világa, bár
tulajdonképpen ez sem egy elrugaszkodott gondolat, ha azt veszem, milyen hatást
kelt egy olyan ember – legyen az fiatal vagy idős – aki leül bármilyen kütyüvel
a kezében, és megszűnik számára a külvilág.
Sokkal inkább az a
hátborzongató ebben, hogy ez az online tér órákra képes kivonni bennünket a
valóságból, hogy az lesz maga a valóságunk. Ebben a könyvben Dalma és Ádám, két
tizenkét éves fiatal éli át a legkülönbözőbb kalandokat többnyire együtt, de
van olyan is, ahol elszakadnak egymástól egy rövidebb időre. Tipikus kalandokba
vagy pontosabban játékokba keverednek, a jól ismert lövöldözősön túl építős,
kalandos verziókba is belecsöppennek, és lassanként már maguk is
megkérdőjelezik, ki és mi az igazi valóság.
Nemere István érdekes
kérdéseket is felvett a könyvben, nem csak annyira építi fel a cselekményt,
hogy bőven izgulhatunk a szereplőkért, és türelmetlenül várhatjuk, mi lesz a
folytatás, de ugyanakkor el is gondolkodtat az online tér jelentőségéről és
ugyanakkor a veszélyeiről is.
Nyilván egyáltalán nem
mindegy egy-egy játék során, milyen szerepet tölt be az ember. Tétlen szemlélő,
ravaszságot és ügyességet igénylő résztvevő vagy döntési hatalommal bíró
irányító lesz? A világ, amelyet az író felépített, bonyolult, hierarchikus
rendszer, amelyben nagyon is figyelni kell, hogy éppen mi történik, mert csak
így értjük meg a gondolatmenetét, és a könyv mondanivalóját. Igen, a
számítógépes világ sok mindenre megtaníthat bennünket. Teszi mindezt úgy, hogy
ott sem a halálnak, sem serülésnek, sem esetlegesen ártó szándéknak nincs
különösebb következménye, nem fáj, de mégis mentálisan felkészít a való világ
történéseire.
Lehet ez veszélyes is,
ennek ellenére mégis az életre nevel bizonyos mértékig. Logikai, stratégiai
gondolkodásra tanít, különböző helyzetek kezelésére, együttműködésre,
csapatmunkára, és ez a mai világban nem elvetendő tényező.
A könyv végét izgalmas
csavarral vagy csattanóval zárja Nemere István, amely végül vagy
szemöldökfelhúzásra, vagy mosolyra ingerel. Ajánlom ezt az utolsó könyvét
minden kedves Olvasónak, és nem csak azoknak, akik szoros kapcsolatot ápolnak
az elektronikus térrel, hanem mindenkinek, akik szívesen olvasnak kalandos,
olvasmányos, és legfőképp modern történeteket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése