HA MÁR ISKOLAI STRESSZ....
...AKKOR INDULHAT A MÚLTIDÉZÉS😃
Régi gimis
osztálytársaim még biztosan emlékeznek azokra a „remekbe szabott”
történelemórákra, melyeket a mélyen tisztelt és rettegett Jánosi tanár úr
vezetett igen hatásos módon. Legalábbis minden bizonnyal ez volt a célja a
módszereinek, amelyektől kezdetben még tömegesen féltünk, aztán ahogy haladtunk
előre a tanulmányainkban, már inkább csak afféle kamaszos iróniával, szinte
szórakozva szemléltünk. A szorongás, a stressz ezeknek az óráknak
nélkülözhetetlen része volt. Akkor is, ha nem feleltünk…
Az idősödő tanárúrról
köztudott volt, hogy egy baleset során, melyben éppen egy diákját mentette meg,
ugyanakkor elvesztette az egyik lábát. Ennek következtében jellegzetesen bicegő
járást vett fel, és már messziről hallható volt a lépéseinek semmivel össze nem
téveszthető hangja, ahogy a terem felé közeledett. Mindig rajta volt az
elmaradhatatlan fehér köpeny, és a hóna alól sosem hiányzott a tankönyvei
között cseppet sem meglapuló napló. Ez az eszköz csodákra volt képes, főként,
amikor dühös volt. Repülni tudott. Be az osztályterembe, ha éppen túl hangosak
voltunk, át az éteren, szerencsés esetben a tanári asztal közepéig, ahol aztán
azt kutattuk, vajon egyben maradt-e, vagy van olyan szerencsénk, hogy ripityára
szakadt.
Nem volt. Jól bírta a
gyűrődést. Tanár úr aztán besántikált a terembe, amitől egy-kettőre síri csend
támadt az osztályban, és csakhamar gyakorlattá vált, hogy próbáltunk
láthatatlanná válni, belebújni a füzetünkbe vagy a könyvünkbe, kinek mi volt
elővéve. Ó, milyen „szép” idők voltak! Csak úgy zizegett a feszültség a padok
között, mert tudtuk, hogy jön a felelés, s ha tanár úr úgy ítéli meg, akkor
majd’ egész órás lesz, attól függően, hány embernek kellene javítania.
Így aztán leült, maga
elé húzta a tanári asztal krétaporos lapjától fehér opált magára húzott
átlátszó, műanyagfedelű naplót, és kinyitotta. Mindjárt az elején. Aztán
lapozni kezdett. Olykor lassan, de többnyire elég dinamikusan, miközben orrára
tolt szemüvege fölött vette szemügyre egyikünket-másikunkat. Tisztán előttem
van a rövid szürkülő haja, amely a sündisznó tüskéinek módjára meredezett az ég
felé, ahogy reggel sebtiben megigazíthatta. Ahogy haladt előre, úgy jött
felszabadult sóhaj innen-onnan. Voltak, akik azt hitték, hogy túlért rajtuk,
így az ABC másik felének balszerencsései kezdtek remegni a feszültségtől. Úgy
sejtem én, sokszor tudta már pontosan, mielőtt kinyitotta volna a naplót, hogy
kit fog kihívni, mert amikor már gyérült a lapok száma a vége felé érve,
hirtelen visszahúzott egy adagot, és végül ott nyitotta ki, ahová időközben
feltűnés nélkül betette a tollát, de az is lehet, hogy már a szünetben is ott
volt.
A delikvens, akinek a
neve végül elhangzott, előbb magába roskadt, aztán felkészült a legrosszabbra.
Ha tanult is megizzadt a végére, mert ki kellett állni az osztály elé, a tanár
úr mellé, és mondani, csak mondani, amit az az elmúlt órán lediktált. Ha
ismerős volt számára a tananyag, egy darabig tudtak segíteni a közelében ülők.
Egészen addig, amíg a szigorú pedagógus rájuk nem dörrent. Ott volt a vége.
Fellélegzés azonban még
akkor sem volt, ha véget ért a felelés, mert a tanár úr nem könyvből tanított,
és nem azt kérte számon. Ehelyett elkezdett beszélni. Szabadon. Dicséretére
legyen mondva, hogy nem használt papírt, bár én mindig is messze ültem tőle,
szóval erről érdemben a régi társak tudnának mesélni. Az viszont szintén nagyon
stresszes volt, hogy csak nagyon ritkán írt a táblára emlékezetem szerint,
vagyis gyorsíró módjára kellett (volna) jegyzetelni az óráin, és mindig úgy
szedtük össze egymástól, ha valami fontos adat vagy tény kimaradt a saját
jegyzetünkből.
Hogy hatékony volt-e az
a fajta óravezetés, nem tudnám megmondani. A saját élményem a végén egy majdnem
elbukott érettségi lett, amikor is a rengeteg tanulnivaló anyag közepette már
nem jutottam el a 20. századi eseményekig, és pont belehúztam. A
történelemórákból leginkább csak ezek az elképesztő jelenetek maradtak meg, és
még ma is mindig az jut az eszembe, milyen más lett volna, ha egy olyan
pedagógus tanítja nekünk ezt a tárgyat, mint későbbi kedves kollégám, az azóta
nyugdíjba vonult Gyuri tanárbácsi, akire a gyerekek még most is szeretettel
emlékeznek vissza.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése